Een beeldverhaal van Renee Rienties over kinderleed

De Zwolse striptekenaar Renee Rienties zoekt financiële steun voor haar graphic novel Nina, gebaseerd op een waargebeurd verhaal over het Syndroom van Münchhausen bij proxy. Deze ernstige vorm van mishandeling verwoest jaarlijks tientallen kinderlevens. ,,Voor Nina was het bijna te laat.”

Ze maakte al animatietekeningen voor een Formule 1-spotje en illustreerde het kinderboek Snelle Sam van Formule 1-presentator Olav Mol. Renee Rienties (28) is bedreven in het tekenen van sportwagens en autocoureurs. Maar inmiddels werkt ze al maanden aan een totaal ander project. Een aangrijpend beeldverhaal over een verborgen vorm van kindermishandeling: Münchhausen by proxy. Deze psychische stoornis is vernoemd naar de leugenachtige achttiende-eeuwse baron Von Münchhausen.

Rienties baseert haar strip op het boek Je bent een verschrikkelijk kind uit 2011 geschreven onder de schuilnaam Nina Blom. ,,Toen de uitgeverij mij vroeg wist ik niet wat het was, ik had er nooit van gehoord”, bekent Rienties. ,,Ik nam Nina’s verhaal als luisterboek tot me want ik ben geen lezer. Door mijn dyslexie beginnen de letters gauw te dansen.”
Meer aandacht

Haar beeldroman komt tot stand in nauw overleg met de auteur en scenarist Willem Ritstier. ,,Nina is nu halverwege de veertig, ze geeft al jaren voorlichting over haar ervaringen. Samen met uitgeverij Personalia willen we meer aandacht voor dit onbekende syndroom dat het vaakst bij moeders voorkomt. De vrouwen erkennen hun eigen daden niet, en gaan heel ver in het beschadigen van hun kind om in het medisch circuit te blijven.”

Nina werd pas op haar veertiende ternauwernood gered door een oplettend arts. Politie en Kinderbescherming haalden haar uit huis. Het contact met haar ouders bleef onherstelbaar. Rienties legt de kwetsbare tekeningen in gedekte kleuren op tafel. We zien een ogenschijnlijk normaal gezin. ,,De laatste twee jaar thuis lag ze op bed met haar armen strak ingezwachteld en vastgebonden. Zij had doorligwonden en kreeg sondevoeding. Ik wil het niet te dramatisch in beeld brengen. Eerder realistisch, vanuit de kracht van Nina. Nog steeds vind ik het moeilijk voor te stellen dat ouders hun kind moedwillig zo ziek maken, soms tot de dood aan toe.”
Opdracht in coronamaanden

De specialisatie multimedia rondde Rienties af aan het Zwolse Cibap en zij ontwikkelde zichzelf als tekenaar en illustrator. Deze opdracht kreeg ze in de coronamaanden toen ze nog bij haar ouders in Zwolle woonde. ,,Door de lockdowns en het thuis wonen raakte ik te gedeprimeerd. Ik heb het stripverhaal bijna twee jaar laten liggen. Toen ik een eigen woonruimte vond, voelde ik me beter. Als perfectionist ben ik mijn grootste criticus. Tekenen doe ik gelukkig altijd uit de losse pols.”

Nina’s leven brengt ze chronologisch in beeld, van baby- tot tienertijd. Ze hoopt de beeldroman na de zomer klaar te hebben. Bij vlagen kruipt de mishandeling te dicht onder haar huid. ,,Het is hartverscheurend, vooral omdat het meisje de schuld bij zichzelf legt. Je voelt je machteloos als je ziet hoe de vrouw met leugens en geweld het leven van haar kind tot een hel maakt. De vader was veelal afwezig en geloofde de moeder op haar woord.”
Zware opdracht

Geen moment heeft Rienties getwijfeld aan de zware opdracht. ,,Ik zou graag vaker dergelijke verhalen maken. Dit overstijgt het tekenen. Via crowdfunding hopen we op brede belangstelling voor deze sluipende vorm van kindermishandeling die moeilijk is aan te tonen. Nina is bedoeld voor iedereen en zeker gericht aan zorgverleners, leraren, buren en familie. Zodat zij alerter kunnen reageren. Voor Nina was het bijna te laat.”

Prev Rugbyicoon Hans Peter van Heusden

Comments are closed.

NO COPY !